onsdag 9 november 2011

Praoplats: Annelunds förskola i Simrislund


17 Oktober måndag
Idag var det min första dag på praoplatsen. Jag kom dit klockan 08:00, det första jag fick göra var att lära känna barnen lite, det var svårt att lära sig alla namnen men några namn fastnade. Jag fick även hjälpa till att duka fram till frukost, lunch och en lite fika när det var dags. Efter lunchen skulle vi gå ut och leka, det var soligt och skönt väder. När vi kom in igen skulle vi fika lite, efter det var det dags för barnen att sova en stund, dom var riktigt, riktigt trötta efter att de  hade varit ute och lekt.
Förskolan har ett rum som det är fullt av madrasser och mys belysning, det var där barnen skulle sova. Jag fick sitta och titta till dem tills de somnande, det var till och med så jag höll på att somna. När alla hade sovit en stund skulle de väckas en efter en för det var tid för dem att åka hem, vissa barn var svåra att väcka de sov riktigt djupt, men det gick. De hade ett schema som de väckte barenen efter som att de skulle hinna vakna inna de blev hämtade. Jag slutade runt 4 tiden.
18 Oktober tisdag
Denna dag var jag ledig eftersom förskolan var stängd. Personalen var på utbildning.
19 Oktober onsdag
Jag kom till förskolan klockan 8 precis som igår. Idag  när jag kom fick jag hjälpa till med att duka fram till frukosten. Sen när alla hade ätit klart fick jag leka med barnen en stund, inomhus. Vi skulle först sjunga, vilket jag föstod att de gjorde varje morgon innan de gick ut. När vi var ute fick jag hjälpa dem med att leka i sandlådan och att gunga, det tyckte de var mycket roligt. Sen plötsligt var det dags för middag och vi gick in igen. Alla barnen var mycket hungriga, helt klart ökar aptiten när de är utomhus och leker. Middagen sig bra och det var åter dags för toalettbesök och tvättning innan alla gå gå och vila middag. Naturligtvis hjälpte jag även till med att duka av efter måltiden. En efteren vaklnade de och vissa åkte hem medan andra fortsatte att leka. Även idag slutade jag vid 16 tiden.
20 Oktober torsdag och den 21 Oktober fredag
Tyvärr blev jag sjuk under min prao, fick halsfluss. Därför kunde jag inte vara där dessa två dagarna. Men vad jag har förstått så är dagarna på förskolan ganska lika och rutinerna också.
Så troligen hade mina två sista dagar varit ganska lika de två första.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar